torsdag 14. april 2011

Påske vs. Jul

.
- det er bare å innrømme det: Julen vinner.

For noen dager siden skulle jeg pynte til påske. Mann og barn var ute i det fine været, og jeg skulle pynte et nyvasket hus. Glad og fornøyd trakk jeg ned stigen til loftet, for å hente ned påskepynten. Men oppe på loftet stusset jeg. Er dette alt? Denne bitte, lille esken her? Litt usikker tittet jeg bort i det min mann kaller "juledelen av loftet". Det er bare å innse det. Jeg er en jule-jente med et jule-hjerte, og det vises igjen i pynten.


Til jul pynter jeg HELE huset, inne & ute. Til og med katten får litt glitter, men det er stort sett fordi den absolutt skal inn under juletreet, så det er ikke direkte min feil.

Men påske? Jeg liker denne høytiden, men jeg merker at jeg er mer opptatt av å være ute og nyte dagene der. Å ha det like "stemningsfullt" inne er ikke et like stort ønske på våren som i desember. Men det er alltid unntak. Som frokost med familien. Og tv-kos på kvelden.


Og jeg ser at det er her min påskepynt kommer inn. Jeg pynter med mitt kjære grønne Green Gate servise (ja, en kan bli glad i ting), og legger frem påskeservietter og tenner lysegule lys. Så sitter vi lenge ved bordet, mens vi koser oss med varme rundstykker og kakao.

Så kommer kvelden med påskenøtter, påskekrim og PÅSKEEGG! Godt plantet i sofaen, under et pledd, med påskeegget i fanget og levende (lysegule) lys som skaper stemning.


Og så...? Ingenting mer? Vel, nesten. Jeg fikk en gang noen herlige (sååå deilig & myke!) håndkler. De legger jeg frem til påske på badet. Jeg "sparer" på dem, og vil sikkert ha dem i x-antall år på grunn av dette.


Å pynte til påske tok meg kanskje 15 min. Å pynte huset til jul, tar en dag. Pluss litt til "når vi finner den STORE esken med julepynt" (ref. "The Julekalender").

Jeg er ikke alene. Det er en grunn til at Velkommen stort sett tar inn påskelys og servietter, og bare litt påskepynt hvert år. Vi satser på konfekt, kaffi og te. Hos oss ser det ut som at det er dette folk vil ha. Pluss blomster (men det har ikke vi). Påskeliljer og tulipaner.

Vel, det er en ting til folk (og jeg!) vil ha. Green Gate sin nye serie "Spot yellow". Her "dristet" jeg meg til å bestille ekstra mye, rett og slett for det nye serviset var så fint. I Fusa er det nå er det x-antall vindu med latte krus med påskeliljer i - og de gule muggene er klar for kakao og fargerike tulipaner. Så nå kan påsken bare komme :o)


Det hadde vært morsomt å høre hvordan DU pynter til påske (vs. jul?). Ekstra kjekt om du legger igjen en liten kommentar :o)

4 kommentarer:

  1. Julen vinner definitivt her hos oss også. Påsken er mer fritid enn høytid her i huset..

    SvarSlett
  2. Kanskje det er der det ligger hos oss også...? Påsken er mer aktiv, vi er mer ute. Og så varer den "bare" en uke, kontra en måned...

    SvarSlett
  3. Eg pyntar ikkje, men i år skal me ha easter-egg-hunt. Vil dåke vera med? :-)

    SvarSlett
  4. JAAA! Gler meg. Stiller med 2 små barn og 3 store korger... :o)

    SvarSlett