fredag 3. juli 2009

Festen er over...



...og det gikk veldig bra. Min mann ble sånn passe overrasket - det viste seg at vår 5 åring gledet seg sånn - at hun hadde fortalt pappa'n sin at vi hadde en STOR overraskelse til han, og at den og den kom... Men han viste ikke at det var så mange, så litt overrasket ble han :o)

Og dette med å ikke stresse og ta ting som det kommer. Det gikk overraskende bra. Jeg må innrømme at jeg jobbet litt på onsdag. Mens min kjære jobbet overtid, laget jeg og 3 åringen i huset potetsalat, samtidig som vi laget marengsbunn, ryddet og pakket ut et nytt "Hello Kitty"  barnebasseng til terrassen. 


Jeg stresset også litt med å komme meg raskt hjem etter jobb på torsdag, noe jordbærene led under - jeg skulle bære så mange poser opp trappen samtidlig, og glemte at de var i posen som havnet i midten... Men etter å ha åpnet alle dører og vinduer, heist flagget, dekket bordene ute og lagt puter "tilfeldig" i hengebenken + de nye stolene våre - var det ikke så mye mer jeg kunne gjøre før gjestene kom.





Veret var fantastisk, og alle - inkl. bursdagsbarnet - koste seg! Å sitte ute sammen med gode venner, med barnelatter og plaskelyder i bakgrunnen er ganske så avslappende. (Bortsett når 5 åringen ble stukket av en bie, og nektet mamma å fjerne brodden som sto igjen... Men vi fikk den ut, og hun lo lettet etterpå fordi "...DET gjorde ikke vondt, mamma!")


Men to ting lærte jeg:

1) Uansett hvor mye planlegging i forkant: etterarbeidet er alltid stort! Det er mer behov for å vaske golvene nå... etter at både små og store føtter sprang inn og ut i hele går. Heldigvis har jeg en fantastisk mann som tok hele oppvasken, mens jeg la ungene (som var høye på sukker og opplevelser - og som var overtrøtte. Det er ikke hver dag de får bestemme selv, når de skal legge seg :o)

2) Lag ikke noe stort & vellykket året FØR en 40 års dag. Nå må jeg jo toppe dette til neste år!



Kakeoppskrift
1) Lag marengsbunn. (5 eggehviter + 2 dl sukker) Pisk sammen til det er stivt. (Jeg måtte gjøre det for hånd, noe kaken bærer preg av. Så nå ønsker jeg meg en ny miksmaster!)
Stek i 90 min på 150 grader.

2) Smør forsiktig vaniljekrem (ikke saus!) over marengsen. (Litt vanskelig, så jeg la små "klatter")

3) Dekk kaken med iskuler.

4) Strø over med jordbær & knust Daim.

5) Server straks!

(Neste gang skal jeg også pynte med litt sitronmelise)

Til slutt må jeg få vise annonsen vår i Kamille:


Ha en fin fredag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar