onsdag 16. februar 2011

Er all PR god PR?

Velkommen ble tilfeldig nevnt i et blogginnlegg hos Emmeline som har skapt en diskusjon rundt prising av varer. Innlegget er nå slettet, noe som har ført til en del kommentarer på hennes neste innlegg.

Jeg var ikke klar over dette, før etter at det hadde "tatt av". Og jeg bestemte meg med en gang, for at dette skal jeg ikke kommentere.



Men etterhvert som jeg satte meg inn i saken, tenkte jeg at "Uff, her må jeg ta de andre butikkene i forsvar. Vi har jo ikke så høye husleier eller så mange på jobb hver dag... i så mange timer som dem." Men så skiftet min sympati etterhvert som jeg leste videre. Jeg ble så provosert da andre ansatte i interiørbutikker (hadde det vært en kunde, hadde jeg ikke brydd meg), indirekte påstod at jeg "leker" butikk. HA! Hadde det vært så vel... Nei, denne jenta kjemper som alle andre interiørbutikker hver eneste dag.

Å drive butikk er som alle vet hardt arbeid. Interiørbransjen får stadig nye konkurrenter i form av nye butikker og nettbutikker. Hvordan klarer man seg da? Om ikke mann kan ha det beste vareutvalget, så kan mann ha de beste prisene. Om en ikke kan få den beste beliggenheten, så satser en på den beste kundebehandlingen. Klarer du alle, er du både heldig og flink.
Ingenting av det Velkommen har fått til, har vært lett. Veien hit har vært tøff, både økonomisk og med tanke på familielivet mitt.
Selv om mitt firma runder 5 år i 2011, jobber jeg fortsatt opp mot 10 timer hver dag - og slett ikke alle er betalte timer. Så derfor blir jeg litt satt ut når fremmede folk sier at jeg ikke er oppdatert på mine egne leverandører, og at det er derfor jeg har lave priser. Hva tull er det for noe? Følger ikke Rema 1000 med i timen, fordi Meny er dyrere? Hvor er logikken i det?

Jeg syns at det er helt greit at Emmeline tar opp dette med prisforskjeller. At Velkommen kom positivt ut er jo bare gøy. Hun er ikke den eneste bloggeren som har gjort dette. Velkommen har tidligere fått pes på en annen blogg, for Green Gate pleddet vårt var "så himla dyrt" i forhold til en annen butikk. Sånn er det bare. En kan ikke vinne hver gang. En må innse at konkurranse faktisk er noe postitivt! Det er skummelt, men bra. For det fører til at vi må lage en bedre butikk, noe som fører til at kundene våre blir mer fornøyd. Hvem taper da? Vi som har fått en enda bedre butikk, eller kunden som har fått et bedre tilbud?

En kan ikke drive butikk, dersom en bryr seg om hva andre folk syns og mener. Det er ALLTID noen som slenger ut en negativ kommentar, eller som mer eller mindre bevisst prøver å ødelegge noe for en. Stort sett hever jeg meg over det, men jeg er et menneske, og må få reagere inni mellom jeg også. Og jeg kan si med en gang, at Velkommen hadde ikke klart seg i 5 år, dersom vi bevisst lå under veil. priser på alle varene våre... Hele denne diskusjonen startet med et krus til 85 kroner. Og den gikk dessverre fra å være en bitte liten sak, til noe svært personlig for enkelte.

Jeg er stolt over at vi som en liten butikk på "landet" kan komme positivt ut av en svært uhøytidlig pris sammenligning på en blogg. At andre prøver å ta dette fra oss, skader vel dem mer enn oss. Men jeg må innrømme at jeg ikke klarte å holde meg, og la selv inn et innlegg på Emmeline sin blogg i ettermiddag. Jeg finner meg ikke i at folk skriver hva de vil om meg og butikken min - vel å merke når det ikke er sant!

Jaja. Sånn går no dagene...

7 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med deg !!!
    Stå på Velkommen !!!

    SvarSlett
  2. Bra skrevet, både her og hos Emmeline! Slike prisforskjeller er det jo i alle bransjer... synd det tok helt av det der!

    Ha en flott kveld..
    klem

    SvarSlett
  3. Det er flott at du uttaler deg, Astri - du er jo en aktør du også. At dette er god pr for deg er jeg helt sikker på - og den er vel fortjent.

    Gleder meg til det blir fin vår, da skal jeg ta meg kjøreturen til den nye butikken din - det blir spennende å se. Jeg må selvsagt bare spare litt først. Hehe...

    SvarSlett
  4. Takk for støtten!

    Selvsagt er det positivt for oss å bli nevnt i en blogg - uansett. Selv om vi hadde gjort noe galt, ville det også ført til en økning av de som sjekker ut (nett)butikken vår...

    Det morsomme her, er at vi ikke har solgt et eneste PIP krus siden dette startet!

    SvarSlett
  5. Veldig bra Velkommen!!!

    Fryder meg over å lese innlegget ditt hos Emmeline, stå på videre :-)

    Her har du enda en ny kunde som kommer susende på dagstur når våren begynner å titte frem.

    SvarSlett
  6. Har fulgt med eg og...
    Litt artig å lese om velkommen i "den store bloggeverden"
    Og til dere som vil besøke Astri sin butikk, det er vel verdt turen!;)

    Klem fra fusajente

    SvarSlett